Amazon introduceert met ‘Moments’ een marketing tool voor loyaliteitscampagnes

Afgelopen maand introduceerde Amazon een marketing tool die bedrijven in staat stelt loyaliteitscampagnes uit te rollen in meer dan 100 landen. Hoe werkt Amazon Moments en voor wie is het geschikt?

Met Moments kunnen merken en bedrijven op maat gemaakte triggers – ‘Moments’ – op hun app of website zetten. Wanneer consumenten aan de voorwaarden voldoen, krijgen ze hiervoor een speciale beloning die via Amazon wordt geleverd. De beloning en de trigger is gekozen door de marketeer, terwijl de sourcing en fulfilment (levering) wordt verzorgd door Amazon. Daarmee loopt de campagne en het management volledig via Amazon.

Indien de campagne goed is ingesteld zal de beloning de interactie van de consument met het merk met een winstgevende marge verhogen. Moments maakt gebruik van een kosten per actie (CPA) prijsmodel, waar je alleen betaalt wanneer de klant de actie heeft voltooid. Amazon beweert dat Moments het twee tot drie keer zo waarschijnlijk maakt dat een gebruiker een specifieke taak voltooit. Het kan dus erg effectief werken, maar Moments lijkt vooral interessant voor acquisitie voor jouw dienst of product.

Waarom Moments geen loyaliteitsprogramma is

Het is niet te vergelijken met Amazon’s loyaliteitsprogramma Prime, waar je als consument betaald voor extra diensten van Amazon zoals Prime Video en gratis verzending. Het is een campagne- en leveringsservice die met name interessant is voor apps, mobiele games en internationale bedrijven die eenvoudig een beloning willen vervullen voor het gebruik van jouw product of dienst. Moments heeft daarmee specifieke voordelen, maar je mist de inzichten in strategie en communicatie om je klanten beter te leren kennen en te belonen. Hetgeen waar een volledig loyaliteitsprogramma juist om draait. Het biedt marketeers een nieuwe manier om te adverteren en acties te belonen via het grote Amazon platform.

Een voorbeeld van een ‘Moments’ loyaliteitscampagne is een uitgeverij van luisterboeken die jou een gratis koptelefoon (beloning) geeft wanneer je bijvoorbeeld 30 uur aan luisterboeken hebt beluisterd (trigger). Via Amazon krijg je automatisch na 30 uur jouw gratis koptelefoon opgestuurd.

In onze ogen zijn er drie tekortkomingen waar rekening mee gehouden moet worden:

  1. Amazon levert het framework om klantinteracties te belonen, maar niet het inzicht.
  2. Het CPA-prijsmodel houdt ook in dat de minimale kosten van de beloningen relatief hoog zijn, daarom is het duur om kleine (maar zinvolle) acties te stimuleren.
  3. Je deelt je data (verkoop- en klantgegevens) met Amazon.

Het stimuleren van loyaliteit is belangrijk en nuttig, maar we vragen ons hardop af of dat ten koste moet gaan van het geven van kostbare data zonder dat jij daar echt inzicht in krijgt. Het feit blijft dat Amazon een sterk debuut heeft gemaakt met een nieuw product en we zijn benieuwd hoe de industrie hierop zal reageren.

Bronnen:
https://developer.amazon.com/moments
https://www.forbes.com/sites/bryanpearson/2019/02/21/amazons-new-loyalty-program-5-reasons-amazon-moments-will-change-how-you-shop

PODCAST – WIES MENSINK OP NEW BUSINESS RADIO
Op vrijdagochtend 25 januari 2019 was onze rockstar Wies Mensink op de radio bij NBR Update. In gesprek met Martine Hauwert vertelt ze over ons bedrijf, Customer Loyalty, Customer Engagement en ons nieuwe product; de Loyalty Quick Scan.
Luister hier deze podcast van 13 minuten.
Lees verder
HOE AH, HUNKEMÖLLER EN BEERWULF DE KLANTRELATIE VERSTERKEN
Emoties zorgen voor stickiness. Dit betekent dat je voor engagement verder moet gaan dan alleen het belonen van transacties. Hiervoor dien je inzicht te hebben in de doelgroepen met wie je de relatie wilt versterken. Je moet begrijpen welke behoeften en vragen ze hebben en hoe je hen kunt helpen of blij maken.
Lees verder
ZO VERHOOG JE DE EMOTIONELE BETROKKENHEID BIJ JE MERK
Het is niet meer onderscheidend om alleen een goed product, een goede prijs of een goede service te bieden. Voor de consument is het makkelijk om te switchen tussen bedrijven. Toch slagen sommige bedrijven erin veel loyaliteit bij hun klanten te ontwikkelen. Wat doen deze bedrijven goed?
Lees verder