Innovative Morning
@ Tony's Chocolonely

Innovative Morning @ Tony’s Chocolonely

Op donderdag 1 december organiseerde Loyalty Rockstars een Innovative Morning breakfast event. Het doel was om een inspirerende ochtend te faciliteren waarbij de mogelijkheid gecreëerd werd om kennis en ervaringen te delen op het gebied van customer loyalty. De CRM managers en (online/email) marketeers zijn onder anderen werkzaam bij Sissy Boy, Hunkemöller, Bloomon en SBS.

Na een rondleiding door het kantoor en het Chocolab van Tony’s Chocolonely werd de Innovative Morning gestart met twaalf man in de winkel van Tony’s. Loyalty Rockstars had enkele onderwerpen en bijpassende stellingen voorbereid om discussies en gesprekken op gang te brengen. Door de kleinschalige opzet werden er veel ervaringen en vraagstukken met elkaar gedeeld.

Verschillende onderwerpen werden besproken, waaronder de release van IOS 10 en welke invloed dit heeft op e-commerce. IOS 10 filtert op een Iphone of Ipad de inkomende emails die vanuit een mailing lijst verzonden zijn. Wanneer dit het geval is, is er automatisch een unsubscribe buttom te zien bij deze email. Echter is het nog onduidelijk of IOS 10 alle mail met een marketing doeleinde eruit filtert. Voor bedrijven betekend dit dat hierdoor de openratio van verzonden emails ook beïnvloed zal worden. Ook kunnen video’s vanaf nu in de mail zelf bekeken worden en is de Auto-scaling beter ingericht (Litmus, 2016). Hierdoor kunnen emails mooier weergegeven worden en kunnen video’s direct bekeken worden.

Het onderwerp Loyalty 3.0  kwam ook aan bod. Loyalty 3.0, ook wel social loyalty genoemd, is een relatief nieuwe manier om loyale klanten te creëren door mensen te motiveren en te belonen in combinatie met sociale media, gamification en Big Data (Emerce, 2014). De vraag die bij veel bedrijven speelt is; “Wanneer is een klant loyaal?”. Eerst zal een bedrijf criteria moeten vaststellen en bedenken wanneer welke consumenten onder welke criteria vallen. Om dit vast te stellen kunnen verschillende gegevens meespelen, er kan onder andere gekeken worden naar hoeveel een consument in totaal heeft uitgegeven, of de consument frequent aankopen doet, de lengte van het lidmaatschap en/of de consument ook via social media verbonden is met het merk. Wanneer dit is vastgesteld kun je je afvragen of je dit wilt communiceren, wanneer een consument in de ogen van het merk loyaler wordt is dit leuk om te communiceren maar wat doe je als je niets meer waarneemt van je consumenten? Het is ook belangrijk rekening te houden met de lifecycle van de consumenten, zo kan er ingespeeld worden op hoogtepunten en/of mijlpalen.

Het opzetten van een loyaliteitsprogramma kost veel tijd en is een continu proces. Of het programma al loopt of nog in de ontwikkeling is, er zullen veel vragen ontstaan. Daarnaast kwam bij de Innovative Morning de vraag naar voren;  “Kan een loyaliteitsprogramma zonder punten sparen, kortingen weggeven of andere acties?”. Jazeker, dit kan bijvoorbeeld door middel van Tell-a-friend acties of door de consument te benoemen als ambassadeur en hiervoor intrinsiek te belonen. Wanneer er wel punten gespaard kunnen worden moet dit via alle kanalen doorgevoerd worden samen met de communicatie uitingen en de kassa’s in winkel. Een ander veel voorkomend probleem is dat niet alle afdelingen toegang hebben tot de juiste data en de data privacy wetgeving is voor veel marketeers een grijs gebied.

We hebben heel veel positieve reacties gekregen op de ochtend! De volgende Innovatie Morning zal in april plaatsvinden met andere onderwerpen en weer een inspirerende omgeving. Wil je hierbij zijn? Stuur een mailtje naar info@loyaltyrockstars.nl.

 

mautic is open source marketing automation